Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají olympijští vítězové
Při objednávce nad 500 Kč dárek lahev 0,5l Sponser zdarma, nad 3 000 Kč doprava zdarma

DŮLEŽITÉ NUTRIČNÍ TIPY PRO ZÁVODY V MTB MARATONU

30. 9. 2019 Novinky

Základní výživové doporučení pro maratony

Výživová strategie před a v průběhu MTB maratonu je v podstatě velmi individuální záležitost, zejména na skutečně dlouhých tratích. Nicméně existují důležité pokyny, které je třeba dodržovat, aby bylo možné závod optimálně zvládnout. Zvláštní pozornost by měla být věnována následujícím 3 oblastem:

  • Rovnováha tekutin: pijte pravidelně a podle vašeho pocitu žízně
  • Energie: Jako hlavní zdroj energie používejte snadno stravitelné sacharidy, přibližně 60-80g za hodinu. K tomu jsou v průběhu maratonu vhodné zejména sportovní nápoje a energetické gely.
  • Rovnováha elektrolytů/solí: Ideální je použití sportovních nápojů, které lze doplnit elektrolyty (solné tablety), pokud závod trvá více než 3 hodiny, zejména pokud v průběhu závodu pijete čistou vodu nebo jsou vysoké teploty.

 

V průběhu závodu neexperimentujte.

Dříve než použijete něco v průběhu závodu, důrazně doporučujeme vyzkoušet všechny produkty předem v průběhu tréninku, který jdete v závodním tempu. Protože ačkoliv Sponser vyvíjí produkty s optimální stravitelnosti, každý jsme individuální stejně jako situační faktory, což je třeba vzít v úvahu. Mnoho špičkových sportovců se v tomto ohledu tvrdě poučila. 6ádné experimenty s výživou v průběhu závodního dne a bezprostředně před ním.

 

 

PŘED ZÁVODEM:

Aktivace NO metabolismu

Dříve tajný typ, tzv. aktivace oxid dusného se v posledních několika letech rozšířila díky široké vědecké podpoře. Kromě profesionálů je dnes tento koncept využívá také velkým počtem ambiciózních amatérských sportovců. Aktivace metabolismu oxidu dusného (NO je zaměřena, mimo jiné), na navýšení dostupného kyslíku a zlepšení krevního oběhu. Nejúčinnější produkty jsou NITROFLOW PERFORMANCE a RED BEET VINITROX.

 

Carboloading

Delší závod je z hlediska závodníka limitován jeho omezenou kapacitou sacharidů v těle a absorpční schopností, jako hlavními kritérii, které ovlivňuji jeho výkon. Jezdci na maratonských tratích tak zpravidla profituji z carboloadingu v období bezprostředně před závodem. Účinný carboloading neznamená nic jiného než navýšení sacharidových, nebo chcete li glykogenových zásob, na maximálně možné hodnoty. Výsledky studií ukazují, že dostačující může být již jeden až dvoudenní carboloading před závodem. Nicméně, velký objem přijatého jídla v předvečer závodu vede často k nepříjemným pocitům plnosti nebo dokonce k zažívacím problémům a proto tato cesta není doporučována. V důsledku toho, kromě stravy bohaté na sacharidy bezprostředně před konkurencí, doporučujeme také využít speciálně vyvinutý produkt CARBO LOADER ve dnech před závodem. Ideální je 1 porce po každém hlavním jídle.

Výhody takového carboloadingu jsou:

  • Maximální naplnění glykogenových zásob
  • Žádný pocit plnosti a méně nadýmání
  • Praktická manipulace: CARBO LOADER, zejména v sáčcích 1 porce, lze využít na jakémkoliv místě i při leteckém transportu

Elektolyty

Vyváženou elektrolytickou bilanci si lze zajistit ještě před závodem. Nějaká sůl navíc v rámci posledního jídla před závodem je v tomto ohledu vhodným řešením. Optimálně byste měli přijmout 2 solné tablety (SALT CAPS) nebo rozpustit tablety ELECTROLYTES v lahvi s vodou. Pokud chcete  najednou přijmout i sacharidy, namíchejte si sportovní nápoj (COMPETITION DRINK)

 

V PRŮBĚHU ZÁVODU:

Jednotlivé faktory

Čím déle závod trvá, tím více je důležité udržovat jednotlivé hodnot v rovnováze, aby udržovaly optimální výkon. Nejdůležitější faktory na které je třeba mysle jsou: energie, tekutiny a elektrolyty.

 

Energie

Pro většinu závodníku na horských kolech na maratónských nebo delších vzdálenostech jsou sacharidy hlavním zdrojem energie v průběhu závodu. Nicméně jejich absorpční kapacita je limitována fyziologickými vlastnostmi lidského organismu. Pravidlo úspěchu zní: Dodej organismu mezi 60-80g sacharidů za hodinu nebo přibližně 1g sacharidů na 1kg tělesné váhy.

Pokud přijmete energie příliš mnoho, může to vést až k zažívacím problémům. Nadýmání nebo zažívací problémy, jako příklad, jsou takové dva indikátory. V podstatě je jednou, zda je energie přijatá v podobě sportovního nápoje,  gelu nebo tyčinky nebo podobně. navíc zde svoji rozhodující roli hraje trasa závodu, osobní zkušenosti a cíle. My doporučujeme kombinaci různých zdrojů energie. Čím delší závod je, tím je lepší volit pevnou stravu. V tomto ohledu jsou vhodné naše osvědčené HIGH ENERGY BAR.  Ve stoupáních a zadýchání při vysoké tepové frekvenci je však výhodné přijmout energii prostřednictvím tekutin. Dočasnému krátkodobému nedostatku energie můžete optimálně čelit pomoci LIQUID ENERGY GELS.

Volba gelu (LIQUID ENERGY PLUS, BCAA, PURE, SALTY) je individuální a může být různorodá v závislosti ne preferencích. LIQUID ENERGY SALTY gel je dobrá volba v horku – alespoň z pohledu chuti. Obsahuje více soli, chutná méně sladce s kořeněno-slanou příchutí. S prodlužující se délkou závodu, zvyšující se teplotou a náchylností ke křečím doporučujeme aplikovat  SALT CAPS jako doplňující zdroj elektrolytů (přibližně 1-2 tablety za hodinu).

 

Tekutiny a elektrolyty

Tělo ztrácí pocením v průběhu výkonu nejen tekutiny ale také elektrolyty. Proto je důležité pít pravidelně již od startu a věnovat pozornost pocitu žízně, který je  podle vědeckých výzkumů více než spolehlivým indikátorem.  Z nutriční a fyziologického hlediska doporučujeme  příjem COMPETITIONLONG ENERGY nebo ULTRA COMPETITION DRINK představující optimální sacharido-elektrolytické nápoje. Výhody: Tyto sportovní nápoje poskytují tělu  cenné elektrolyty, tekutiny a samozřejmě nezbytnou energii v hypotonické podobě. Nápoje navíc nejsou kyselé, poskytují široké spektrum sacharidů a mají příjemnou jemnou chuť, čímž jsou optimálně uživatelsky přijatelné.

 

Optimalizace výkonu

Pro nastartování  vlastního výkonného „agregátu“ je výhodné použít v 2. polovině závodu náš ACTIOVATOR. Malá 25ml ampule určena k přímému použití obsahuje 200mg kofeinu, což odpovídá 2-3 šálkům kvalitní kávy. Kofein aktivuje a vylepšuje  vytrvalostní výkon, koncentraci a pozornost. Pozitivně také ovlivňuje motivaci. ACTIVATOR je výhodné vyzkoušet společně s dalšímu produkty z důvodu rozdílné snášenlivosti v rámci tréninkového závodu.

Pokud jste obecně nebo s přibývající délkou závodu náchylní ke křečovým stavům svalů, můžete použít MUSCLE RELAX, který doporučujeme. Kyselá šťáva, jako silně kyselé nápojové řešení,  aktivuje neurosenzorické receptory a pomáhá normalizovat funkci svalů

 

PO UKONČENÍ ZÁVODU:

Rychlá regenerace se vyplatí

Regenerační fáze začíná ihned po protnutí cílové pásky a je zvláště rozhodující. Čím rychleji tím lépe pro tělo, dokonce i tehdy pokud obvykle nepociťujete žádný hlad.

Tyto 3 následujíc skutečnosti jsou základem vaší rychlé regenerace:

  • Doplnění glykogenových zásoby prostřednictvím jednoduchých sacharidů
  • Rehydratace a doplnění elektrolytů
  • Obnova/oprava svalových vláken pomocí bílkovin

 

Sportovci na světové úrovni používají profesionální regenerační nápoje s obsahem bílkovin, přibližně 20-30g v průběhu prvních 30 minut po ukončení výkonu, aby snadno a efektivně pokryly všechny uvedené požadavky. PRO RECOVERY, RECOVERY SHAKE nebo WHEY ISOLATE 94 jsou velmi často používané produkty. RECOVERY DRINK (v kombinaci s ampulí AMINO 12500) je rovněž osvědčená kombinace díky velikosti dávky.

Pro zvetšení klikněte na obrázek

Autor: Yvonne Forster Nigg
dipl. eng. food sciences UAS
dipl. dietitian HS