Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají olympijští vítězové
Při objednávce nad 500 Kč dárek lahev 0,5l Sponser zdarma, nad 3 000 Kč doprava zdarma

Svět veslování pohledem Jana Šedého a Miroslava Vraštila

26. 6. 2020 Novinky

Sponser spolupracuje s různými sportovci a poslední dobou jsme vám přinášeli informace zejména ze světa cyklistiky. Co ale znamená profesionálně veslovat? Na to nám odpoví Jan Šedý a Mirek Vrastil.

V netradičním rozhovoru, kdy jsme se rozhodli vyzpovídat oba sportovce najednou, se dozvíte zajímavé informace nejen o nich, ale i o výživě, účasti na OH, Ironman závodech a inspiraci jak se udržet na špičce ve vrcholovém sportu. Pojďte se začíst s námi 🙂

 

 

Veslování vyžaduje bez debat kondici a velkou sílu. Co vše musí splňovat sportovec, který by se chtěl začít věnovat veslování? 

M: Jednoznačně odhodlání a silnou vůli. Ostatně jako v jakémkoliv jiném sportu. Pokud chce člověk dosáhnout na nejvyšší cíle (medaile, olympijské hry apod.) musí být odhodlaný tomu věnovat spoustu času a úsilí. Mám takové heslo. Samo se to neodtrénuje. Bez práce zkrátka nejsou koláče. I přesto se může stát, že člověk bude makat celý život a na kýžené cíle nedosáhne. Ale takový už je život i sport. A proto by neměl zapomínat si celý ten proces, tu cestu, užívat a radovat se z toho co dělá.
Jinak veslování může dělat téměř každý. Výška a váha ve svalech je výhodou. Já nejsem tak velký (184cm) tak jezdím za lehké váhy. V této kategorii ale člověk musí mít v posádce 70kg. Ideálně co nejmíň tuku a co nejvíc svalů. Což není zrovna jednoduché. A tady mimo samotný tvrdý trénink hraje velkou roli i výživa, strava, regenerace. V tomto mi výživa od Sponser nabízí maximální možnou kvalitu.

J: S veslováním může začít každý jedinec. Vyžaduje to především tréninkovou píli, zodpovědný přístup a sebeodříkání. S tím se dostaví kondice i technika veslování. To je ostatně jako u jiných sportů.

 

Víte, kolik energie spálíte při běžném tréninku a při závodech? 

M: V dnešní době je celkem jednoduché mít energetickou bilanci pod kontrolou. A vzhledem k tomu, že v sezoně musíme držet váhu, je to i nezbytné.
Samozřejmě závisí na tréninku a i tréninkovém období. Jsou dny kdy celkový výdej jde přes 5000 kcal a pak se zase drží kolem 4000kcal.
V období hubnutí je důležité udržovat energetický příjem o něco nižší než výdej….
Co se týče závodů. Samotný závod (závodíme na 2000m – 6-7′) tolik energie nepotřebuje. Většinou však závodíme od pátku do neděle 3-4 závody a nějaké rozveslování a vyveslování popř. vyšlapání na kole a úprava váhy taky něco stojí.

J: Záleží na době sezóny. V zimě, kdy trénujeme především objem, vydám podstatně více energie- (1100-1500 kcal) než v létě, kdy jezdíme intenzivnější tréninky. Samozřejmě nejvíce energie a sil vydám při závodech. Při závodech, které trvají 7-8 minut, spálím přibližně tak 180-250 kcal.

 

Pomáhají vám i jiné sporty? Jestli ano, které a proč? 

M: Mimo veslování na vodě či na trenažéru hodně času strávíme v posilovně. Jak už jste naznačila, síla a dynamika je pro nás velmi důležitá. Šest minut závodu znamená zhruba 250 temp. Co tempo to maximální možná dynamika záběru. Na to je však potřeba mít odtrénováno tisíce hodin vytrvalosti a silové vytrvalosti. Jinak člověk nevydrží a brzo „zhasne“.
Za asi 13 let na světové špičce veslování mám už naveslováno tisíce hodin a už by mě ani nebavilo jen veslovat. Tělo a hlava si taky potřebují od veslování odpočinout.
Mám štěstí, že jsem multisportovní a můžu do přípravy zapojit jízdu na kole, běh, běžky atd. a fyzičku natrénovat adekvátně i takto.
Věřím, že i tomu vděčím za svoji sportovní dlouhověkost. Není jednoduché se tolik let pohybovat ve světové špičce. A snad i proto si po sezoně hledám vždy nějakou výzvu. Absolvoval jsem již několik Ironmanů. A vůbec nejvíc jsem pyšný na Ironman (MS na Havaji 2017) pouhých 14 dní po MS ve veslování. Byl to zajímavý challenge a společně se svými trenéry jsem se dokázal velmi dobře připravit…

J: Při veslování jsou velmi důležité i další sporty. V rámci zimní přípravy běháme na běžkách a trávíme spoustu času v posilovně. Na jaře a v létě jako doplňkovou disciplínu využíváme především silniční cyklistiku a běh.

 

Dodržujete zásady správného stravovacího režimu?

M: Jak už jsem říkal, závodit za lehké váhy s sebou přináší i zdravou a vyváženou stravu. I když jsem přesvědčený, že ta je neodmyslitelnou součástí každého špičkového sportovce. On snad nikdy neplatilo, že stačí jen tvrdě trénovat. Dobrá strava, kvalitní doplňky, spánek, adekvátní odpočinek, pravidelný režim, spokojená rodina jsou jen část celého života sportovce. Ale to je na dlouhé povídání nějakých větších odborníků.
Co se však týče stravy. Poslední roky si na soustředěních vaříme sami. Stejně tak i doma. Nebo vyhledáváme ubytování s kvalitním jídlem. Nejsem však zastánce nějakých extrémů nebo diet.

J: Vzhledem k mé závodní kategorii lehkých vah jsem nucen striktně dodržovat zdravou životosprávu a jídelníček. Tato kategorie je váhově omezena – na skifu do 72.5kg a v posádce v průměru do 70 kg. Snažím se, aby strava byla co nejvíce vyvážená a plnohodnotná. Po konci sezóny samozřejmě rád zhřeším, miluji především brambůrky a bonbony.

 

Se Sponserem už máte bohaté zkušenosti a proto by nás zajímalo, které produkty jsou pro vás důležité pro veslování? A které by jste doporučili vyzkoušet i ostatním veslařům? 

M: Můžu říct, že jsem za svoji kariéru vyzkoušel mnoho značek doplňkové výživy. Co jsem si však zamiloval na Sponseru je neutrální chuť. Při intenzivních trénincích nebo tréninku ve velkém teple jsem vždy měl problém s kyselostí. To mi nedělalo nikdy dobře na žaludek. Používání Sponser Competition je zkrátka top. Při delších trénincích mám pak v oblibě i gely, které také vůbec nezatěžují ústa a žaludek.
A při dlouhých trénincích na kole se mi pak velmi osvědčil Long Energy (který se dá dobře použít i jako recovery)
Nesmím opomenout regenerační nápoje. Po tréninku mám vůbec nejradši čerstvý šejk. Když trénuji doma, dám banán a zmražené ovoce (maliny, borůvky) s trochou mléka nebo kefíru a obohatím proteinem od Sponseru.
Na cestách pak bohatě stačí Recovery shake.

J: Se Sponserem spolupracuji již druhým rokem a mohu za mě doporučit zejména při vytrvalostním tréninku Long Energy a k němu tyčinky High Energy. Při intenzivním tréninku zejména k pití Competition Drink, zde bych zmínil za mě nejoblíbenější malinu a Sponser Liquid Energy gely plus s kofeinem. A po mých trenincích je velmi důležité doplnění energie a v tom případě volím Sponser Recovery Drink. Před závodem užívám hlavně Sponser Lactat Buffer a Sponser Liquid Energy gel plus s kofeinem!

 

Jaké jsou vaše plány a cíle do budoucna? 

M: Moje kariéra veslaře už pomalu spěje ke konci. Ale ještě mám pár snů, které si chci splnit. Nejen už kvůli mě a mému egu, ale i kvůli mé nastávající manželce a celé rodině. Mám totiž vždycky velkou radost, když může být moje rodina na mě pyšná.
Vzhledem k situaci, která se odehrála a odehrává po celém světě, se můj poslední velký sen trochu oddálil. Ale úsilí a motivace našemu týmu nechybí.
Příští rok v květnu se na olympijské kvalifikaci popereme o účast na Olympijských hrách. Byly by to mé třetí OH a jsem odhodlaný pro to udělat maximum.

Mým velkým snem je, se ještě jednou vrátit na Havaj a závodit tam v Ironmanu. V roce 2017 jsem měl smělý cíl dokončit závod pod 9 hodin. Třeba se to i s pomocí výživy Sponser povede. Právě v roce 2017 jsem se při závěrečném maratonu potýkal se silnou dehydratací. Podmínky na Havaji jsou přece jen pověstné vysokou teplotou a téměř stoprocentní vlhkostí.

J: Letošní rok je z důvodu pandemie Covidem – 19 takový zvláštní a spoustu závodů je odsunuta. Pro mě tento rok nejdůležitější Mistrovství české republiky s mezinárodní účastí.

 

Kde se s vámi můžeme setkat? Nebo sledovat vaše výsledky? Používáte sociální sítě? 

M: Letošní sezóna je výrazně poznamenána koronavirem, tak se momentálně připravujeme jen ME v Poznani. To se uskuteční až v půlce října. Veškeré síly ale upínáme k olympijské kvalifikaci v květnu 2021.

https://www.instagram.com/mirineck/
www.miravrastil.cz

J: Setkat se se mnou můžete na Labi nebo na Vltavě, také ale v Labe aréně v Račicích, ve které se koná i právě letošní Mistrovství české republiky. Avšak kde nás najdete vždy, je na sociálních sítích, zejména na Instagramu.