Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají i olympijští vítězové
Při objednávce nad 3 000 Kč doprava zdarma

HOŘČÍK VE VÝŽIVĚ A SPORTU

1. 11. 2018

Když sportovci řeknete magnézium, tak si jich 90% v první řadě představí ampuli a křeče, eventuálně sáček s bílým práškem. Ale co se vlastně za pojmem magnézium či chcete li hořčík skrývá už vám poví málokdo. A přitom je to téma velmi zajímavé a obohacující. Tak se na ten hořčík podívejme pěkně od začátku.

Hořčík je čtvrtý nejčastěji se vyskytující minerál v lidském těle. Nachází se zejména v kostech a zubech, méně už v tkáních či krvi. I přesto hraje významnou roli u velké části biochemických reakcí, vědci dokonce hovoří o téměř 4000 vazbách hořčíku a bílkovin v organismu. Pokud vezmeme v úvahu pouze minerály (draslík, sodík atd.), je jeho nedostatek v organismu z hlediska zdraví nejzávažnější a ve své podstatě může zhoršovat průběh celé řady onemocnění. Myslím, že důležitost hořčíku je patrná již z těchto několika řádků, a pokud bychom si ještě vyjmenovali funkce hořčíku v lidském organismu, tak by se řada z nás nestačila divit.  Zkusíme tedy nastínit jen skutečně pár z nich a to zejména s ohledem na sportovní výkon:

  • napomáhá uvolňovat tkáně při jejich stažení
  • působí proti křečím
  • důležitý pro normální svalovou a nervovou činnost (nezapomínejte že i srdce je sval)
  • zlepšuje využití kyslíku v buňkách
  • podílí se na produkci energie, tím že zefektivňuje transportu cukrů do buněk a aktivuje enzymy nutné k výrobě energie právě v buňkách
  • podporuje účinek inzulinu, což je významné zejména pro sportující diabetiky atd, atd.

 

Bohužel současná doba přirozenému příjmu hořčíku příliš nenahrává.  Vyčerpaná půda dříve bohatá na hořčík a změna hospodaření výrazně snižuje jeho přirozený obsah v potravinách. (pozn. hořčík rozhodně nečekejte ve špenátu vypěstovaném v holandském skleníku). Stres, shon a nastolené stravovací návyky alá fastfood  s vysokým příjmem tuků a cukru (především toho bílého), navíc jdou proti uspokojování potřeb organismu stran hořčíku. A nenechte se mýlit, i sport je pro organismus stres, pokud na určitý výkon není dobře a pravidelně trénován!

A aby tomu nebyl konec, tak z doporučené denní dávky (měla by se odvíjet od zdravotního stavu, věku , životního stylu jenž vedeme) vstřebá organismus pouze 1/3 a cestou není ani  navýšení denní dávky.  Rozhodně naplatí, že pokud ji navýšíte 3x pak organismus reálně získá svoji potřebnou dávku. Možná si řeknete, že tady není cest. Ale ta je tu vždy a jak to tak bývá i řešení je poměrně jednoduché a je pouze na nás. Tím řešením jsou zdravé stravovací návyky založené na nízkém příjmu tuků, sacharidů, sladkostí, tavených sýrů a naopak zařadit zeleninu, ořechy, ovoce nebo ryby a odpočinek. Pokud jste v každodenním fyzickém nasazení, pracujete pod tlakem nebo máte potíže s optimální hladinou krevního cukru zařaďte  Magnesium 375 (doporučená denní dávka)  nebo Magnesium Plus od Sponser. Poslední vědecké výzkumy ukazují, že nejvhodnějším okamžikem je čas cca. 1 hodinu jídle.

Být v pohodě, je zpravidla dlouhodobý a odpovědný proces. Dejte tomu čas a buďte vůči svému tělu odpovědní. Ono vám to vrátí pohodou i výsledky.