Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají i olympijští vítězové
Při objednávce nad 3 000 Kč doprava zdarma

PITNÝ REŽIM JE DŮLEŽITÝ I V ZIMĚ

22. 11. 2018

To že v zimě  není  hydratace tak důležitá jako v letním období, je jeden z mýtů, se kterým se můžeme setkat. Řádný pitný režim je žádoucí vždy a bez ohledu na roční období nebo hodnoty naměřené na teploměru. V zimě by tak měl odpovídat tomu v letním období bez jakýchkoliv omezení. Mějte na paměti, že pocit žízně je již alarmem organismu,  který signalizuje stav ohrožení a neměl by se vůbec dostavit.

Pokud sportujete v zimě,  měli byste při skladbě svého pitného režimu vzít v úvahu několik faktorů. Prvním z nich je místo. Podáváte li výkon v hale, v tělocvičně či jiném vnitřním sále (ne zřídka přetopeném) bude ztráta tělesných tekutin a elektrolytů (zejména sodík a draslík) pravděpodobně vyšší než při srovnatelném výkonu venku, kde se budou pohybovat teploty kolem nuly.  Počítejte však s tím, že čím více půjde teplota pod bod mrazu, tím vyšší bude ztráta tekutin. Ta souvisí jednak s vysycháním sliznice a nutností zvlhčovat suchý mrazivý vzduch, aby ho plíce mohly dobře využít a samozřejmě i s oblékáním či  často spíše „přeoblékáním“.  Vžijte si pravidlo,  že před zahájením výkonu byste měli být oblečení tak, abyste pociťovali mírný chlad. To by mělo platit i pokud sportujete uvnitř. Není nezajímavé v této souvislosti zmínit vědecké studie, které poukazuji na to, že trénink v mrazu, optimálně do -11°C, je výbornou přípravou na výkony v horkých letních dnech, což souvisí se termoregulační schopností organismu.

Dalším faktorem je tréninková fáze. Zasahuje li vaše hlavní sportovní sezóna zimní období ( sporty jako hokej, biatlon, házená, floorbal atd.), pak se budete nacházet ve výkonnostní fázi a budete mít na svůj pitný režim jiné požadavky než cyklisti a další sportovci, kteří mají hlavní sezónu od jara do podzimu a v zimě se nacházejí v regenerační či přípravné tréninkové fázi na následující sezónu.
Pro základní pitný režim a doplňování tekutin v průběhu dne platí v podstatě stejné zásady po celý rok.  Základ by měla tvořit voda, bilance příjmu a výdaje tekutin by měla být vyrovnaná  s minimálním příjmem 2-3 l  na dospělého jedince a vyhýbat se nápojům, které organismus odvodňují (např. káva, alkohol, černý čaj). Ale vraťme se zpět k tréninkovým fázím.

Pokud je pro vás zima hlavní sezónou, sáhněte určitě po sportovních nápojích poskytujících odpovídající sacharido-elektrolytické řešení jako je Sponser Competion Drink, Sponser Isotonic Drink nebo třeba Sponser Sport Tea. Všechny tyto nápoje je vám zajistí  dostatečně rychlou hydrataci, energetický přísun v podobě optimální skladby sacharidů a komplex minerálů pro jejich doplnění. Přidanou hodnotou uvedených produktů je jistě i to, že je lze konzumovat teplé. Pro aktivity vytrvalostního charakteru  nad 2 hodiny oceníte Sponser Longe Energy Drink 5% a 10% obohacené o bílkoviny včetně větvených esenciálních aminokyselin BCAA.

Competition Drink 1000g

V ostatních případech, kdy pro vás  není výkon prvořadý, nabízí Sponser další řešení. Carnitin 1000 Mineral Drink obsahuje marginální množství sacharidů, je obohacený o 4 minerální látky (vápník, hořčík, železo zinek), cholin a samozřejmě karnitin. Sponser Electrolytes obsahuje  méně jak 0.1g cukrů na porci,  za to však nabízí komplex minerálů v podobě sodíku, hořčíku, vápníku, chloridu a draslíku, které představuji elektrolytické řešení organismu. Máte li pouze regenerační trénink v podobě lehkých výběhů, strečinku,  trénink zaměřený na udržení či redukci tělesné hmotnosti nebo budujete aerobní základ,  jsou tyto produkty optimální pro zajištění hydratace. Mějte však na paměti jednu přímou úměru. Čím je věší zima, tím větší energii organismus vydává a tím potřebuje více rychle využitelné energie. Termoregulace představuje pro organismus velké energetické náklady. Je to stejné jako při vytápění bytu v zimě nebo jeho klimatizaci v létě. Pokud dojde energie, nastává kolaps!

A nakonec se snad zmiňme o teplotě sportovního nápoje. Ta by měla být taková, aby zajistila bezproblémové polknutí. Při teplotách kolem 0°C (10°C až -10°C) jsou jako optimální teploty sportovního nápoje uváděny teploty kolem 14°C. Ve velmi chladném prostředí můžete jít s teplotou nápoje až k 25°C. Výhoda u sportovních nápojů Sponser je v jejich  složení a chuti.  Sponser Competition a Isotonic Drink jsou příjemné ke konzumaci  i vlažné. Speciální nápoj pro zimní období Sponser Sport Tea můžete přivést až k bodu varu. Problémem v chladném počasí je však udržení optimální teploty pro konzumaci, neboť nápoje se ochlazují až mrznou úměrně teplotě okolí. Sponser myslí i na to a nabízí zateplený 750ml bidon Artica Thermo Bottle nebo velmi sofistikovanou ledvinku Sponser Thermo Belt, které pomáhají udržet sportovní nápoj při optimální teplotě i několik hodin.