Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají i olympijští vítězové
Při objednávce nad 3 000 Kč doprava zdarma

PŘEDSTAVENÍ SPORTOVNÍ VÝŽIVY VE VYTRVALOSTNÍCH SPORTECH

18. 2. 2019

Výdrž (vytrvalost) je schopnost udržovat určitou intenzitu (např. rychlost běhu) po delší časové období a schopnost se co nejdříve zotavit. Vytrvalostní trénink vám dovoluje lépe využívat dostupné zdroje energie a umožňuje od začátku vyšší intenzitu. Kromě kvalitního tréninku vytrvalosti ovlivňují výkon také další faktory, jako je síla, rychlost, koordinace pohybu či hbitost. Rozsah, v němž jsou tyto dovednosti vyžadovány a trénovány, závisí na typu sportu. Běh na dlouhé vzdálenosti, cyklistika, běh na lyžích, triatlon nebo dálkové plavání jsou typické vytrvalostní sporty.

Výkon je silně spjat s aerobním metabolismem, který je úzce spojen s metabolismem sacharidů. Anaerobní metabolismus je vyžadován u krátkých cvičení s vysokou intenzitou (změna rychlosti, změna pohybu v stoupáních/klesáních, krátká výbušnost, finální sprint) a často vede k tvorbě kyseliny mléčné ve svalech, což omezuje výkonnost. Pro dlouhotrvající cvičení pak získává na významu metabolismus tuků.

Únava při dlouhém vytrvalostním výkonu je především důsledkem vyčerpání zásob sacharidů. Důležitými požadavky na vytrvalostní sportovce jsou výborná aerobní kapacita, vysoká úspora pohybu, úspora energie, plné zásoby energie (svalový a jaterní glykogen) a umění přecházet z  aerobního na anaerobní metabolismus v reakci na změnu intenzity zátěže.

U vytrvalostních disciplín obecně platí, že čím je vybudován širší vytrvalostní základ, tím je to lépe nejen pro intervalové tréninkové fáze a posun ve výkonnosti v průběhu závodu, ale také pro získání schopnosti organismu primárně metabolizovat tuky před sacharidy. To po chemické stránce souvisí se zvýšením mitochodriální hustoty, tedy obrazně řečeno zvýšení počtu elektráren, které štěpí tuky a sacharidy na energii, která slouží jako zdroj pracujícím svalům při následném výkonu. Avšak ani ty nejlepší vytrvalci nedokážou v průběhu závodu získávat energii pouze z tuků, např. kvůli změně profilu trati, změně rychlosti, akceleraci atd., a pro ty to případy a samozřejmě pro možnost zrychlení v závěrečné fázi závodu, který se už neodehrává velice často ani na hranici aerobního prahu ale za ním, mají svůj význam dostatečné glykogenové zásoby.

Špičkoví vytrvalci spolupracují se Sponser používají v průběhu přípravy několik dnů před závodem Carbloader, pro usnadnění procesu vytváření dostatečných glykogenových zásob, a k hydrataci pak Competition Drink.  Ten je užíván rovněž k hydrataci v průběhu závodu. Někdo Competition Drink vhodně kombinuje s Long Energy Dring ( nikoliv mix), jiní používají pouze Long Energy Drink v průběhu celého výkonu. Je to samozřejmě individuální a věcí nalezení optimálního řešení ve vztahu k organismu, výkonu a charakteru závodu, stejně jako přidávání Salt caps do nápojů.

Skutečně špičkový ultravytrvalci dokážou odběhnout hodiny trvající závod pouze na Long Energy Drink 10%, jiní vhodně doplňuji zvolený pitný režim s dodatečným energetickým příjmem ve formě Sponser Liquid Energy Gel.

Nejoblíbenějším regeneračním nápojem, který je k regeneraci využíván, je produkt Pro Recovery 50/36 a hned za ním Pro Recovery 44/44. To platí i pro vytrvalce a jejich první fázi regenerace po výkonu (cca do 1 hodiny). Dostatečný a vyvážený příjem sacharidů a bílkovin, je skvělou volbou pro optimální zahájení regenerace v průběhu tzv. anabolického okna. Pro kvalitní regeneraci řádově několik hodin po závodě si velkou oblibu získal Premium Whey Hydro. Ten má velké množství kvalitních bílkovin (80g/100g) ve formě rychlých peptidů (krátké bílkovinné řetězce), které umožňují rychlé vstřebání a tím pokračování v nastartovaném regeneračním procesu. Produkt je obohacen rovněž o BCAA v peptidové vazbě, minerály, vitamíny a samozřejmě obsahuje širokou škálu esenciálních a neesenciálních aminokyselin. Pro pozdní fázi regenerace je široce užíván Casein, jehož výhodou je, že zasytí a díky svém složité peptidové vazbě se uvolňuje postupně, což je výhodou pro regeneraci v průběhu spánku, proto se mu také někdy přezdívá noční protein.

 

Závěrem snad zbývá říci jen to, co vám řekne každý zkušený vytrvalec. Naučte se vnímat své tělo a  naslouchejte mu, když s vámi komunikuje. Zbavte se všeho (hlavně ega), co tuto komunikaci narušuje nebo dokonce přehlušuje. Důvěřujte mu a ono vám to vrátí. Možná ne dnes ale třeba za rok. Od toho jste vytrvalci, abyste vydrželi a zvítězili.