Certifikované přírodní materiály nejvyšší kvality
Produkty využívají olympijští vítězové
Při objednávce nad 500 Kč dárek lahev 0,5l Sponser zdarma, nad 3 000 Kč doprava zdarma

Veganství & Sport

12. 3. 2020

Veganská výživa pro sportovce: proveditelná, ale musí být komplexní

 Při současném ekologickém a etickém hnutí stále roste pozornost veganské výživy. Zejména v městských oblastech se veganská výživa jeví jako trend, který se odráží v životním stylu, tedy i v každodenních sportovních aktivitách. Film Game Changers, který také běží na Netflixu, také přispívá k propagaci veganské stravy. Pojďme se tedy blíže podívat na jednotlivé aspekty veganské výživy:

Způsobuje veganská strava nedostatek živin?

Ne, pokud jste dostatečně informováni o výživě a jste schopni implementovat získané znalosti. Studie ukazují, že vegetariáni a vegani často jedí vědoměji než běžná populace. To platí zejména pro spotřebu zeleniny, ovoce a celozrnných výrobků. Některé studie nicméně ukazují, že potřeba určitých živin nemůže být uspokojena čistě veganskou stravou. Nejkritičtějšími živinami jsou železo, zinek, omega-3 mastné kyseliny, vitamín B12, vápník a vitamín B2, které jsou často přijímány nedostatečně. Dodávka vitamínu D v zimních měsících je u běžné stravy již obecně nedostatečná a pro vegany kritická.

Tip:

Pokud vás zajímá vegetariánská strava, je vhodné čelit potenciálním nedostatkům vhodným doplňkem stravy (vitamínové a minerální doplňky).

Podporuje rostlinná bílkovina syntézu bílkovin stejně dobře jako syrovátková bílkovina?

Abychom byli spravedliví, odpověď by byla „ano a ne“. Zdroje živočišných i rostlinných bílkovin jsou ve skutečnosti velmi dobře prozkoumány. Ze zdrojů rostlinných bílkovin je sója pravděpodobně nejlépe prozkoumaná a biologicky nejcennější z důvodu vysokého obsahu bílkovin a relativně úplného profilu aminokyselin. Studie však ukázaly, že příjem 17,5 až 40 g sójového proteinu nezvyšuje rychlost syntézy svalových bílkovin ve stejném rozsahu jako příjem srovnatelného množství syrovátkové bílkoviny, mléčné bílkoviny nebo hovězího proteinu. Zdá se, že důvodem je esenciální aminokyselina L-leucin. Je třeba věnovat pozornost dostatečnému obsahu L-leucinu ve zdroji rostlinných bílkovin, výsledky se zdají být srovnatelné, přičemž v závislosti na zdroji rostlinných bílkovin mohou biologické hodnoty negativně ovlivňovat různé nutriční ( aminokyselinové komplexy, enzymové inhibitory). Van Vliet ve své práci doporučuje následující opatření:

• Obohacení zdrojů rostlinných bílkovin o aminokyseliny methionin, lysin a leucin.• Selektivní šlechtění rostlinných zdrojů za účelem zlepšení amino profilů.• Spotřeba většího množství rostlinných zdrojů ve srovnání se živočišnými bílkovinami.• Zahrnutí více zdrojů proteinů za účelem dosažení vyváženějšího profilu aminokyselin.

Tip:

U tablet AMINO EAA poskytuje SPONSER veganský aminokyselinový doplněk, který obsahuje pouze esenciální a podmíněně esenciální aminokyseliny. Zdroje veganských proteinů tak mohou být systematicky a specificky upgradovány, aby stimulovaly syntézu svalových proteinů.

• Veganské zdroje bílkovin by měly být konzumovány v mírně vyšších dávkách (30-40 g). Jediným problémem by mohlo být to, že zdroje rostlinných bílkovin mají často zvýšený obsah vlákniny. Pokud nenastanou žádné problémy se zažívacím traktem, nelze proti většímu příjmu říci nic.

VEGAN PROTEIN je záměrně založen na různých zdrojích rostlinných bílkovin, jak ve svém článku doporučuje molekulární fyziolog Van Vliet. Tímto způsobem jsou případné nedostatky aminokyselin selektivně vyváženy. Je také formulován s přísadami neobsahujícími alergeny.

Je veganská strava také vhodná pro sportovce?

Pokud je množství proteinu dostatečné a je bráno v úvahu amino spektrum, je možná adekvátní veganská výživa. Každý, kdo chce jíst veganskou stravu by však měl být dobře informován. Požadavky na trávení a absorpci jsou zvláště vysoké. Mnoho sportovců například nechce konzumovat celý talíř luštěnin, ale místo toho dává přednost neveganskému či bezlaktózovému jogurtu či tvarohu. Pocit pohody je odpovídajícím způsobem závislý na objemu potravy a na podílu rozpustných a nerozpustných rostlinných složek.

Tip : VEGAN PROTEIN, GLUTAMINE PEPTIDE, AMINO EAA jsou veganské bílkovinové doplňky od SPONSER, které nabízejí velmi široké spektrum, které – chytře a specificky používané –  zlepšuje zajištění potřebných živin.

Závěr: Veganská strava ve sportu je možná, ale náročnější než běžná.

Z ekologicko-etického hlediska může být veganská strava velmi dobrá. Z výživového hlediska však veganská výživa ve sportu nedává smysl a je obtížné ji implementovat. Kdo však chce veganské jídlo, profituje z výše uvedených doporučení.

Veganské výrobky od SPONSER

SPONSER má ve své nabídce velký výběr veganských produktů.

Následující produkty neobsahují žádné živočišné složky a jsou přirozeně veganské:

ACTIVATOR
AMINO EAA
BASIC MINERALS
BCAA CAPS and BCAA INSTANT
BEAT ALANINE
CARBO LOADER and MALTODEXTRIN 100
CARNIPURE
CARNITIN 1000 MINERAL DRINK and AMPULLEN
CREATINE MONOHYDRAT and CREATINE PYRUMAX
ELECTROLYTES
GLUTAMINPEPTID
LACTAT BUFFER
L-GLUTAMINE
LIQUID ENERGY GEL
MAGNESIUM 375 and MAGNESIUM PLUS
MENTAL FOCUS
MUSCLE RELAX
NITROFLOW PERFORMANCE
SALT CAPS
Sport drinks like ISOTONIC, COMPETITION and SPORT TEA
WAXY MAIZE STARCH

Zdroj:
1) Cameron J et al. (2018): The Game Changers. Movie 2018.
2) Root M (2019): The Game Changers – a scientific review with full citations. Tactic Functional Nutrition. 24 October 2019.
3) Leitzmann/Keller (2013): Vegetarische Ernährung, 3. Aufl., Verlag Eugen Ulmer Stuttgart 2013.
4) Appleby PN et al. (1999): The Oxford Vegetarian Study: an overview. Am J Clin Nutr 1999;70(3 Suppl):52S S-531 S.
5) Tang JE et al. (2009): Ingestion of whey hydrolysate, casein, or soy protein isolate: effects onmixed muscle protein synthesis at rest and following resistance exercise in young men. J Appl Physiol (1985) 2009;107(3):987-92.
6) Yang Y et al. (2012): Myofibrillar protein synthesis follwing ingestion of soy protein isolate at rest and after resistance exercise in elderly men. Nutr Metab (Lond). 2012 Jun 14;9(1):57.
7) Wilkinson SB et al. (2007): Consumption of fluid skim milk promotes greater muscle protein accretion after resistance exercise than does consumption of an isonitrogenous and isoenergetic soy-protein beverage. Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1031-40.
8) van Vliet S et al. (2015): The Skeletal Muscle Anabolic Response to Plant – versus Animal-Based Protein Consumption. J Nutr. 2015 Sep;145(9):1981-91.

Author: Yvonne Forster
dipl. eng. food sciences UAS
dipl. dietitian HS